søndag den 17. marts 2013

Man kan organisere og udføre et pædagogisk forløb i naturen


 

Man kan organisere og udføre et pædagogisk forløb i naturen med en målgruppe, men det er ikke sikkert at afviklingen af forløbet kommer til at køre efter den rettesnor man forventer. I mit tilfælde hvor forløbet gik ud på at lave et fodringsbræt med en målgruppe, og derefter finde et sted i skoven hvor det kunne hænges op med mulighed for efterfølgende at komme forbi med jævne mellemrum og fylde op med foder, og følge med i det liv jeg forventede ville komme omkring fodringsbrættet. Processen med at samle materialer og ”bygge” et fodringsbrættet, kunne tilrettelægges rimelig forudsigelig. Jeg havde på forhånd sikret mig hvor i skoven de forskellige grene som skulle bruges, kunne findes. Jeg havde en ide om hvordan fodringsbrættet skulle samles. Med vejledning og hjælp har jeg en forventning om, at det vil kunne lykkes mig at få min målgruppe til at nå et acceptabelt resultat. Det betyder, at et langt stykke hen ad vejen vil jeg kunne planlægge mig gennem første del af forløbet. Det bliver straks sværere når naturen skal spille med. Under besøgene i skoven gik det ikke helt som planlagt, der kom ikke de fugle eller dyr på besøg jeg havde forventet, mens jeg var der. Björn Tordson gør netop opmærksom på i sin bog Perspektiv på friluftslivets pædagogik, at naturen er uforudsigelig og at man i rollen som friluftslivspædagog skal besidde evnen til, at kunne improvisere ud fra de muligheder der byder sig, på et givent tidspunkt. Jeg fandt selv en fordybelse mens jeg sad i skoven og ventede på at nogle fugle skulle vise interesse for det foder jeg forinden havde lagt ud. Fordybelsen beroede på de sanseoplevelser jeg fik mens jeg sad og lyttede til skovens lyde. Man kunne også med en målgruppe have lavet forskellige aktiviteter som fx, hvem kan finde det største træ, -se og tælle flest fugle – lytte til skoven - finde den største gren eller man kunne lege gemme mellem træerne og dermed bare hygge sig i fællesskabet med de andre. Björn Tordson påpeger at naturmødet giver mulighed for at opleve sociale sammenhæng på andre måder fordi autoriteter brydes og roller ændres, det giver muligheder for at andre færdigheder kan komme i spil i forhold til de roller der udspilles i et indendørs miljø. Endvidere skriver Björn også at vejen til indlevelse og forståelse i naturen handler om at åbne menneskers sanser for naturens kvaliteter og vække nysgerrighed for naturens væremåde. - Det kræver derfor at man som den professionelle har tilegnet sig et vist kendskab til hvordan naturoplevelser kan inddrages i et pædagogisk forløb. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar