Man kan
organisere og udføre et pædagogisk forløb i naturen med en målgruppe, men det
er ikke sikkert at afviklingen af forløbet kommer til at køre efter den
rettesnor man forventer. I mit tilfælde hvor forløbet gik ud på at lave et
fodringsbræt med en målgruppe, og derefter finde et sted i skoven hvor det
kunne hænges op med mulighed for efterfølgende at komme forbi med jævne
mellemrum og fylde op med foder, og følge med i det liv jeg forventede ville
komme omkring fodringsbrættet. Processen med at samle materialer og ”bygge” et
fodringsbrættet, kunne tilrettelægges rimelig forudsigelig. Jeg havde på
forhånd sikret mig hvor i skoven de forskellige grene som skulle bruges, kunne
findes. Jeg havde en ide om hvordan fodringsbrættet skulle samles. Med vejledning
og hjælp har jeg en forventning om, at det vil kunne lykkes mig at få min
målgruppe til at nå et acceptabelt resultat. Det betyder, at et langt stykke
hen ad vejen vil jeg kunne planlægge mig gennem første del af forløbet. Det
bliver straks sværere når naturen skal spille med. Under besøgene i skoven gik
det ikke helt som planlagt, der kom ikke de fugle eller dyr på besøg jeg havde
forventet, mens jeg var der. Björn Tordson gør netop opmærksom på i sin bog
Perspektiv på friluftslivets pædagogik, at naturen er uforudsigelig og at man i
rollen som friluftslivspædagog skal besidde evnen til, at kunne improvisere ud
fra de muligheder der byder sig, på et givent tidspunkt. Jeg fandt selv en
fordybelse mens jeg sad i skoven og ventede på at nogle fugle skulle vise
interesse for det foder jeg forinden havde lagt ud. Fordybelsen beroede på de
sanseoplevelser jeg fik mens jeg sad og lyttede til skovens lyde. Man kunne
også med en målgruppe have lavet forskellige aktiviteter som fx, hvem kan finde
det største træ, -se og tælle flest fugle – lytte til skoven - finde den
største gren eller man kunne lege gemme mellem træerne og dermed bare hygge sig
i fællesskabet med de andre. Björn Tordson påpeger at naturmødet giver mulighed
for at opleve sociale sammenhæng på andre måder fordi autoriteter brydes og
roller ændres, det giver muligheder for at andre færdigheder kan komme i spil i
forhold til de roller der udspilles i et indendørs miljø. Endvidere skriver
Björn også at vejen til indlevelse og forståelse i naturen handler om at åbne
menneskers sanser for naturens kvaliteter og vække nysgerrighed for naturens
væremåde. - Det kræver derfor at man som den professionelle har tilegnet sig et
vist kendskab til hvordan naturoplevelser kan inddrages i et pædagogisk
forløb.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar