søndag den 17. marts 2013

Udfordringsopgave / ler ovn

 

Som min udfordringsopgave har jeg valgt at lave en lille ler-ovn i bordmodel, jeg har ingen erfaringer med hvordan man laver en sådan ovn. Jeg regner med den vil kunne bruges til at bage små brød og stege små stege i. Jeg har b.la bestilt et tidsskrift på biblioteket, med vejledning i hvordan man laver en ler-ovn

Som det fremgår af nedenstående billeder, er jeg startet op på min udfordringsopgave. Jeg har fået anskaffet noget ler via UC syd, (mangler dog at få det betalt. :-D) og har fået det æltet sammen med noget ler jeg havde liggende, hvorefter jeg rullede det ud til en stor flade, mellem to stykker plastik. Den gammel grill fik jeg hentet ind i garagen, dens kugleform mener jeg vil være god som formgiver til ler ovnen.

Efter udrulningen af leret, blev det mens plastikket stadig sad på, flyttet forsigtig over i grillen, og formet så det ikke dannede ”rynker” /overlapninger. Efter at have fået leret formet på plads, trak jeg det øverste lag plastik af, og glattede leret ud med våd hånd. Herefter skar jeg kanten til så den blev rimelig ensartet, der blev skåret ud til en åbning samt en skorsten.

Lidt ler blev rullet ud, og herefter formet rund om den anvendte kagerulle således at den fik form som et rør. Kagerullen blev fjernet fra røret, hvorefter røret blev placeret som skorsten på ovnen. Det hele skal stå og hærde nogle dage så det kan blive stabil.

Mit håb er, at ler ovnen kan nå at blive færdig, så den kan indgå i min jord til bord opgave.
 
 

Grillen blev hentet ind og gjort klar til at "støbe" ovnen i
 


De to klumber ler æltes sammen
 
 



Leret rulles ud mellem to stykker plastik, til en stor plade.
 
 



Leret flyttes over i grillen og formes
 
 
 
Kanten tilrettes og der skæres ud til en åbning og en skorsten.
 
 

 
Skorstenen placeres og sættes fast












Ingen kommentarer:

Send en kommentar