Målet
med min opgave 6 omkring naturfænomener er at skabe kendskab til, at lege med
vinden. Først skal der laves en håndholdt vindmølle, som er forholdsvis nem at
lave. Der skal anvendes et stykke karton som skal være kvadratisk, et par
perler, et søm og en bambuspind. Af værktøj skal der bruges en hammer og en
saks. Når vindmøllen er lavet er planen at gå udendørs og undersøge hvorfra
vinden kommer, og hvor kraftig den er, dette måles ved at holde møllen i
forskellige retninger for at se hvornår den er i størst bevægelse. Man kan evt.
gå ud og måle vindretningen og vindhastigheden over flere dage og dermed blive
klogere på hvordan vinden arter sig over en fastsat periode. På en vindstille
dag kan man lave forsøg med selv at skabe vind ved fx selv at vifte med karton,
blæse med munden mod møllen og se hvor meget kraft man kan blæse med. Opgaven
åbner op for at en målgruppe selv på kreativvis kan lave forsøg med at få
vindmøllen i bevægelse. I Niels Ejbye-Ernst´s tekst Hvordan begrundes pædagogisk arbejde i naturen, fremhæves naturen som
værende et godt rum for pædagogisk arbejde hvor børn kan få mulighed for at
være afslappet, opmærksom og engagerede og dermed bedre til at forholde sig til
det de laver. Der påpeges også i teksten, at pædagogen bør være til stede som børnenes
refleksive samtalepartner der i processen udfordrer dem individuelt ud fra
alder, udvikling og den kontekst de befinder sig i. Med andre ord, er det
pædagogens opgave, at skabe en læreproces som er tilpasset det enkelte barn. Dette
gøres bedst hvis man har gjort sig nogle didaktiske overvejelser, inden
planlægningen af det forløb man ønsker at gennemføre. Pædagogisk ordbog
definerer didaktik ”som den del af pædagogikken, der har med bibringelse af kundskaber
at gøre – overvejelser og beslutninger vedrørende undervisningens mål, midler
og sammenhæng mellem disse”. Det er ud fra denne definition jeg har beskrevet
ovenstående opgave, det skal dog tilføjes at målgruppen er de yngste SFO børn,
og at vindmølle projektet gerne skal tage udgangspunkt i børnenes egne
oplevelser, undersøgelser og nysgerrighed og derigennem åbne mulighed for, at
der skabes en fælles glæde ved at færdes i naturen. Der tages udgangspunkt i en
æstetisk og evolutionspsykologisk position, set ud fra
at barnet netop frit får lov til at udvikle og fordybe sig i naturen. Tillige ser
jeg også opgaven med vinmøllen som en position der diskuterer naturen som et
særligt rum for læreprocessers set ud fra, at der gerne via pædagogens
vejledning og børnenes undersøgelser skulle opstå et samspil mellem teoretiske
og sanselige erfaringer.
Vælg et stykke karton
Klip det kvadratisk og tegn en streg fra hjørne til hjørne uden stregerne støder sammen på midten. Klip langs stregerne.
Bøj fire hjørner forsigtigt ind
mod midten, så der kommer en lille lomme, der kan opfange vinden.
Sæt de foldede hjørner fast til
midten med klips eller tape.
Sæt først en perle og derefter vindpropellen på
et søm og tilsidst nok en perler igen. Slå derefter sømmet
forsigtigt fast på en blomsterpind
Ingen kommentarer:
Send en kommentar