søndag den 28. april 2013

Udfordringsopgave / ler ovn / afslutning


Det er lykkes at få ler ovnen færdig, den er nu klar til afprøvning. Jeg har taget låget fra en kuglegrill, som jeg vil bruge som bund til ler ovnen. Et alternativ kunne være, at grave en fordybning i jorden og lave en grotte ved at beklæde huldet med natursten, og herefter stille ler ovnen hen over. Som sagt har jeg valgt at bruge låget fra en grill, da jeg ikke har et sted i haven jeg vil/kan begynde at grave hul. Efter at have tændt op med trækul, kommer ler ovnen over gløderne, hvorefter den får lov til at stå og blive godt varm. Som tidligere nævnt vil jeg prøve at bage et speltbrød som hæver delvis på surdej, i ler ovnen. Jeg tilsatte lidt hvedefibre til melet for at give brødet en grovere struktur.  

Bagetid for brødet var ca. 45 minutter, ler ovnen virkede fint, efter noget tid over gløderne blev leret godt gennemvarmet, hvilket gjorde at der var en god varme i ovnen. Brødet fik en let røget smag af grill, hvilket gav det grove brød en god robusthed.

Som tidligere nævnt vil jeg prøve at bage et speltbrød som hæver delvis på surdej
 

Efter at have tændt op med trækul, kommer ler ovnen over gløderne, hvorefter brødet sættes i ovnen.
 
 


Brødet fik en let røget smag af grill, hvilket gav det grove brød en god robusthed

Ingen kommentarer:

Send en kommentar